Sorge en Stolberg 19 augustus

19 augustus 2020 - Stolberg, Duitsland

Hoi allemaal,

Vandaag zijn we naar Sorge geweest. Daar was nog een stukje van de oude grens tussen voormalig oost- en west-Duitsland. We dachten daar heen te rijden en zo te kunnen gaan kijken, helaas. We moesten eerst een stukje lopen, bergje op😬, en toen kwamen we bij een bunkertje en iets voor in het water om je te beletten daar door te gaan. Toen liepen we door het Sperrgebiet en kwamen uit bij een wachttoren. Daar was ook nog een stuk hekwerk van 3 meter hoog. Het plaatsje Sorge lag net in oost-Duitsland, het hekwerk was om het dorp heen gezet.

Het zelfde pad teruggelopen. Al met al een wandeling van 4 km. En toen nog naar een soort museumpje geweest. Heel klein, met standaard dingen, een uniform, allerlei formulieren en belangrijke kaarten, een plattegrond en als je wilde kon je ook nog uitleg krijgen.

Op de parkeerplaats spraken we een Nederlands stel en die zeiden dat we naar Stolberg moesten gaan dat was zo’n leuk plaatsje. Het navigatiesysteem wist het niet🙈, dus op de kaart gekeken, daar stond het wel op en een plaatsje uitgezocht daar in de buurt en toen reden we er zo heen. Het was echt de moeite waard. Alleen maar vakwerkhuisjes en hele smalle straatjes. Heel toeristisch ook, dus heel raar dat het navigatiesysteem het niet kende. Nou ja, we zijn er gekomen. Een echt oud dorpje, de meeste huisjes wel al opgeknapt, maar in oude stijl.
Met het weer was het vandaag prima, zelfs in het zonnetje en een beetje wind. Geen regen meer gehad. Volgens de voorspelling blijft het voorlopig droog.

Dat was het weer voor vandaag, groetjes en tot morgen🧙🏼‍♀️🤗💋