Reykjavik

2 januari 2017

Vanochtend keken wij op onze mobiel en zagen dat het half negen was, dus vol goede moed gingen we ons bed uit maakten ons mooi en gingen naar beneden voor ons ontbijt. Ik moet er wel bij vertellen dat we gewoon op onze huissokken naar beneden gingen. Erg comfortabel. Als we naar beneden gaan met de trap zien we dat het nog erg donker is buiten.
Wat bleek nou.. Onze elektronische apparatuur had zich niet automatisch bijgewerkt, het bleek half acht te zijn. Maar hierdoor was het wel lekker rustig bij het ontbijt.
Het was een groots ontbijt met een kleine letter g. Het was gewoon genoeg. Er stond brood wat je zelf af kon snijden, kleine broodjes ,wat salade, yoghert (of zo iets in ieder geval) en jam. Qua drinken was er ook genoeg, water is gratis en kan je zo veel van halen als je wilt, koffie en thee en waterig sinasappelsap.
Waar we wel achter gekomen zijn is dat sinasappelpartjes erg in trek waren... Bij mij was een bak met wat ik aannam als yoghert en wat muesli genoeg, ook al bleek bij de eerste hap dat de yoghert prikkelde op je tong. Een rare sensatie op de vroege ochtend. Maar het brood was gewillig en lekker met wat jam en gezoute boter.
Na ons ontbijt stippelde we onze route uit, we zouden vanaf ons hotel lopend naar de winkelstraat van reykjavik gaan. Ook kruisde we aan waar eventuele restaurants en supermarkten. We maakten ons daarna dan ook klaar voor vertrek; sjaal om, jas aan, tas ingepakt en op de rug en ik had een camera om mijn hals.
Rond half tien gingen we naar buiten. Zodra we buiten kwamen zagen we een tankstationetje, subway en een soort barretje aan de overkant waar gezellig licht flikkerde. Een voordeel van minder licht is dan ook de gezelligheid van de vele soorten verlichting.
We gingen naar links en liepen langs verschijdene winkels die dicht waren, het bleek dan ook dat de winkels pas open gingen rond elf uur. Ookal hadden we de reisuitgestippelt zonder de kaart kwamen we ook lrima bij onze bestemming, en het duurde minder lang dan verwacht. Het eerste wat we zagen toen we de winkelstraat in gingen, was de kerstverlichting die vrolijk flikkerend boven de straat hingen. Dit viel extra op omdat het nog zo donker was.
De meeste winkels waren nog gesloten, behalve een winkel met zelfgebreide kleding waarin het vriendelijke meisje achter de kassa ook iets aan het breien was. Vanwege het zeik weer besloten we om naar binnen tegaan, en zagen toch wel dat er erg mooie truien tussen zaten.We schrokken een beetje van de prijzen, we wisten natuurlijk dat ijsland duur was maar je moet het toch maar weer een beetje zelf mee maken.
In de winkel was een doorgang naar de souveniershop die ernaast zat, waar we op zoek gingen naar alle gevraagde souvenier die we mee terug moesten nemen. We vonden wel wat, maar wouden even wachten tot we de rest van de winkeltjes ook bekeken hadden.
Dus gingen we weer pad, en gingen bij elk souvenier winkeltje naar binnen om te kijken en vergelijken. En om te schuilen voor de regn. Al lopen door reykjavik kwamen we bij een puntkerk, we zijn even naar binnen geweest. (Sandra ook, ook al was dat vooral omdat ze geen zin had om nog natter te worden.) Het bleek de hallgrimskirkja kerk te zijn.De kerk was niet bijzonder, een mix van modern en oud.
We gingen er daarom ook snel alweer uit, en liepen verder. We kwamen nog een tiger tegen, waar we rond hebben lopen snuffelen en dingen tegen kwamen die ze in nederland niet hadden.
Maar daar zal ik niet telang over doorgaan. Dus gingen we verder en uiteindelijk bij te og kaffi even iets wezen drinken, en hebben het meisje achter de balie wat nederlandse woorden aangeleerd terwijl we er waren.
Hierna zijn we naar de supermarkt geweest, de bonus. Een van de goedkopere supermarkten. Na rond gekeken te hebben in de kleine broodafdeling besloten we wat broodjes mee te nemen voor s' avonds en morgen voor de golden circle tour.
Daarna liepen we de straat uit en omdat we dachten dat we s' avonds een noorderlicht tour zouden hebben, besloten wij om iets te gaan eten. Kijkend naar zowel prijzen als hoe het restaurantje er ongeveer uit zag, kozen we uiteindelijk een klein restaurantje aan het einde van de winkelstraat. Een vriendelijk pakistaans/indiaas meisje hielp ons, we bestelde wat en gingen zitten. Er waren een paar andere mensen waaronder een brits stel met twee kinderen, en een mannelijke motormuis die waarschijnlijk vaker in het restaurant kwam. Het engelse stel kregen eerst het eten, en de kinderen zaten te pruimen in hun eten wat een goed voorteken was. Uiteindelijk kwam er een andere pakistaanse/indiaase vrouw naar binnen met twee borden en verkondigde dat ons eten er was, het eerste meisje nam het over en bracht het naar ons. Ik had een burger en mamma fish en chips, het zag er best goed uit. We kregen er een fles ketchup en vinegar bij, waar we het maar mee moesten doen. Dus begonnen we maar, het was eetbaar laat ik het daar maar bij houden.
De brits familie was onderhand vertrokken en hadden de helft niet op gegeten, alle vier niet. De motormuis ook. Dus beleefde als we zijn, zeiden we gedag tegen het meisje en liepen weer neer buiten. Na een omweg te hebben genomen, want we wisten even niet meer precies waar we vandaan kwamen, kwamen we weer bij onze straat aan. We gingen ook hier even kijken welke winkels we tegen kwamen. Het waren vooral koffie en thee tentjes, ook een groot complex met restaurants. Een wasserette en een kunstwinkel, waar ik heb staan kwijlen over een grote lading met markers voor school. En uiteindelijk zag ik een leuk blok voor aquarel kaarten, waar ik nog een beetje over loop te twijfelen. Maar we hebben nog even
Daarna liepen we weer naar het hotel toe, met een tussenstop bij het tankstation waar we thee hadden gehaald die we in het hotel lekker opdronken.
En daar kwam het grote nieuws. De noorderlichttour was weer gecanceled, en na er even over nagedacht te hebben hebben we besloten om hem maar weer te verzetten naar morgen. De receptioniste bij het hotel hielp ons hiermee en belde de maatschappij, met eigen iniatiatief verzetten ze de golden circle tour zodat we die iets vroeger hadden (9.00) zodat we wat konden rusten voordat we om 20.30 worden opgehaald voor de noorderlicht tour. Het ziet er goed uit voor morgen zei ze.
De site gaf een 4 aan, wat goed bericht is. Want dan heb je een grote kans dat je het noorderlicht kunt zien.
Met deze nieuwe informatie hebben we de rest van de avond vrij genomen, om wat te rusten voor de innoverende dag van morgen.

1. Conny:
    2 januari 2017
    Vervelend dat de noorderlichttour steeds gecanceld wordt. Maar morgen dus een grote kans van slagen dat je het noorderlicht ziet, dat zou toch wel heel mooi zijn. Ik hoop het voor jullie.
    Veel plezier morgen.
  2. Henny:
    2 januari 2017
    Dat was een leuke dag. Lekker Reykjavik bekijken, gezellig hoor. Die grote puntkerk moet je nog maar eens goed bekijken, het stelt nl. een walvis voor die uit het water omhoog komt. De twee zijbeuken aan de zijkant zijn zijn vinnen. Heb je ook gezien dat de straat er omheen schoon en droog is? Dat komt omdat die stoep verwarmt is met de restwarmte van de verwarming in de kerk. De kerk is ook, in tegenstelling tot hier, lekker warm. Al dat warme water in de verwarmingsbuizen is gratis op IJsland. Warm water genoeg. Voor de kerk staat een beeld van een man en daar was iets mee . Maar wat . Dat is natuurlijk altijd zo met beelden. Volgen mij was het de ontdekker van IJsland. Hij was verbannen, want hij had een moord gepleegd en later nog een keer, zo iets. Nou ja, zoek het maar op in een boekje. Het was in ieder geval een leuk verhaal, dat weet ik dan weer wel. (Pfffff, nuttige informatie hé
    En de prijzen, tja daar moet je niet teveel naar kijken, want daar wordt je niet blij van. Je hebt vakantie en dat kost nou één keer wat.
    Morgen wordt ook vast een leuke dag hoor. Heel veel plezier en wie weet dan het noorderlicht. Jammer dat de tour weer is uitgesteld, maar het bouwt de spanning wel mooi op zo. Als het dan eindelijk zover is ga je helemaal uit je dak van blijdschap.
    Fijne dag
  3. Therry Rottier:
    3 januari 2017
    Leuk om te lezen! have fun verder! Groetjes Therry
  4. Erna:
    3 januari 2017
    Hoi hoi,
    Ook volgens mijn app. moet vanavond lukken. Geniet ervan.
    Groetjes,
    Erna
  5. Miriam:
    4 januari 2017
    Amber weet wat het was met die man/ het beeld. Hij had een moord gepleegd in een Scandinavisch land en werd verbannen; naar IJsland. Ook daar pleegde hij een moord en werd verbannen. En toen ontdekte hij Amerika. Dat was nog voor Columbus.
  6. Miriam:
    4 januari 2017
    Ohja, wij gingen eten bij frabikkan. Daar hebben ze lekkere hamburgers en voor IJslandse begrippen niet zo duur. Hebben 3 locaties zag ik op internet. http://Www.fabrikkan.is