Brocken, Duitsland

8 augustus 2020 - Brocken, Duitsland

Hoi allemaal,

Daar ben ik weer. Ik heb gisteren niks geschreven, want er was niks spannends gebeurd. Hebben alleen bij de caravan gezeten, gelezen en gehaakt.Klaas Jan heeft nog een route van 9 km gelopen rondom Elbingerode. De waterstraaltjes liepen weer van zijn gezicht. De route viel erg tegen.
Vandaag, ja vandaag, zijn we op pad geweest op de warmste dag van het jaar, volgens de duitsers😳. Het was hier op de camping inderdaad heel warm, 35 graden, maar op de Brocken maar 25 graden, snappen jullie hem🤔.
We zijn naar Drei Annen Hohe gereden en daar op het beroemde treintje gestapt, een smalspoorbaan, naar de hoogste berg van de Harz, de Brocken. Deze berg🙈 is ongeveer 1140 meter hoog. Er staat een gebouw waarin tijdens de koude oorlog het westen werd afgeluisterd en verbindingen verstoord.

Als je in de Harz bent geweest moet je minimaal met het treintje, zeggen ze. Nou dat hebben we geweten, het was redelijk warm in het treintje, de route viel wat tegen (dat leg ik zo uit) en boven aan gekomen vonden we het niet heel bijzonder. Ja het uitzicht, maar verder. Wij mochten niet het Brockenhuis is, waar alle uitleg is over het gebouw, ivm Fleur. Even een rondje gelopen, wat gedronken en weer naar beneden.
Onderweg zie je heel veel kale dennenbomen. Gewoon kale bomen, maar ook vreemde kale bomen (kan het niet beter uitleggen). Net of ze zilververf zijn bewerkt, heel vreemd. Klaas Jan heeft het even opgezocht. Het komt door een klein kevertje, ter grootte van een teek. Zij legt haar eieren in het zachte gedeelte van de boom en de larven eten de boom van binnen op, daardoor sterft de boom af. Zo zonde om te zien, het lijkt wel een kaalslag. Onderweg naar de camping maandag, hadden wij het ook al gezien en vonden het al vreemd. Maar nu snappen we het.
Na dit alles weer lekker terug naar de camping, voor een lekker kopje thee, heerlijk in de schaduw van de boom en camper schuin voor ons.

Dat was ons verhaal weer voor vandaag, morgen horen jullie weer van ons of het moet een saaie dag zijn, dan sla ik 1 dag over.

Groetjes allemaal van ons🤗💋

1. Henny:
    8 augustus 2020
    Wat zonde van die bomen daar. Daardoor kwam het vast ook dat de omgeving minder mooi was. Wel weer wat geleerd. Wel leuk om te doen op een warme dag. Als er een berg in de buurt is, is het met warmte altijd slim om naar boven te gaan. Daar is het altijd koeler. Daar maken wij ook altijd gebruik van als we bij bergen zijn.
    En dat dagje niks is ook heerlijk. Het is vakantie hè. Dan mag je je druk maken met uitstapjes, maar ook helemaal niks doen. Sterkte met de warmte.
  2. Josje:
    10 augustus 2020
    Na een dagje niksen, ben je er ook wel weer klaar mee en wil je weer iets doen. Vandaag weer op pad geweest en verder kijken we nog wel. Er is nog een lange loopbrug over het water. Die willen we nog doen. We gaan het zien.
    De warmte houdt voorlopig nog aan.